Saturday, July 21, 2012

semalam yang rabak

semalam.
1 ramadhan. masuk waktu magrib aku still kat dalam office. pukul 6.45 tadi baru lepas bertekak dengan bos aku. aku mintak balik awal, aku nak lepak hari ni. buat training sial ni memang buat mood aku bengang tahap 7. nangis. well, aku melalak lagi this time. aku rasa time nih aku dah tak boleh nak tahan, budak department yang sama dah nampak aku melalak mcm mana. macam budak kecik yang kene curik aiskrim die. sadis. tragis. first aku bingit dengan supervisor aku sebab tak kasik aku balik awal, pastu secondly aku bengang dengan akak trainee yang tolong aku buat training tu. dua dua maaf cakap macam sial kimak. memang piss off. akak training tu memang dah tolong aku banyak sangat pasal training tu, pada masa tu lah. bukan pada masa sebulan yang lepas yang mana pukul 8 paling awal aku jejak rumah aku.  nak blame aku itu ini, pastu nak buat comparison kat diri die sendiri. aku betah balik, aku cakap balik benda yang aku tak puas hati. budak team lain cakap, aku kurang bercakap kat tempat kerja n diorang risau benda nih boleh effect mark aku. aku tak tau. tapi untuk start a relationshit dengan budak budak ni, aku rasa plastik sangat. tak tahu kenapa. maybe aku culture shock dengan environment gila babi kat tempat kerja ni or memang diorang ni sundal.

after part rabak dalam office, aku turun lif dari tingkat 26 dengan hati yang bengkak n kosong, dengan mata yang merah, bergenang, rabak dan muka yang sembap. yang mana aku ikut jek mana kaki aku bawak aku. kau tahu sampai mana kaki aku bawak aku? sampai selat johor tu, sempadan dengan singapura tu. tak jauh pun rasa bila kau jalan dengan hati yang kosong macam tu. bila dah sampai baru aku tersedar. aku tengok laut yang kotor tu dengan lampu malam. aku tengok sempadan tu. rasa macam nak lari jauh jauh. tapi tak boleh. tapi sekejap pastu, aku ada fikir rasional balik. tempat aku ni bukan selamat untuk aku pergi time magrib macam ni, macam macam boleh jadik. and laut tu mengerikan aku. *sigh*. pastu aku blah.

lepas blah, pergi lepak kedai mr. kombi. pedih kat ulu hati tak hilang lagi ni padahal. aku tak tau nak pergi mana. aku tak tau nak cakap dengan sapa. semua benda macam sial pada waktu tu. aku order air kopi ais, lepak tingkat atas, tengok jalan depan mata dalam dalam, tarik nafas then aku diam. duduk minum kopi ais. tengok pemandangan bazaar karat dengan hati kosong. ada jugak bahan bacaan yang aku macam tiket ke neraka n nama ai lolipop, ambik konon pura pura lepak nak baca buku. tapi tak tembus.

around 9 mak aku kol bila nak balik. aku cakap baru nak keluar office, malas nak panjangkan cerita. dalam 10.30 baru aku sampai rumah, dalam kereta mak aku membebel lagi macam selalu. tapi hati kosong. aku tengok luar kereta. telinga tahan kene butir peluru yang keluar.

bila hati tengah mendidih, yang kau boleh buat time tu adalah dengar dan dengar, kalau nak bagi nasihat pakai akal yang matang. kalau pakai akal kelas bawahan boleh buat orang bingit. paham tak? oh tak paham. sebab engkau bajet bagus, dan kau boleh  pergi mampus.

ok lah. esok puasaa.....


No comments:

Post a Comment

ShareThis